ایا خرید و فروش کلش اف کلنز حرام است؟
بسیاری از کاربران کلش اف کلنز قصد خرید و فروش اکانت خودشون رو دارند اما یک مسئله بزرگ مطرح است
ایا خرید و فروش کلش اف کلنز حرام است یا خیر که ما در ادامه به این سوال شما جواب خواهیم داد!
ایا خرید و فروش کلش اف کلنز حرام است؟
جواب سوال
اگر سایت ارائهدهنده بازی از بازندگان مبلغی را دریافت نکند و خود بازندگان نیز پولی به برندگان نپردازند(تا مصداق قمار حرام شود) بلکه شخصی که مراحلی از بازی را طی کرده، به هر دلیل امتیاز خود را بازای مبلغی معین به فرد دیگری واگذار کند که او بازی را ادامه دهد، اگر چنین موضوعی در عرف رایج باشد، ایرادی نخواهد داشت.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه در این بازیها از شرکت کنندگان پولی بگیرند، و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، مکارم شیرازی و صافی گلپایگانی، (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
حکم شرعی آیتالله سیستانی برای بازی کلش اف کلنز
پرسش: آیا بازی کلش اف کلنز clash of clans حرام است؟ خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد؟
پاسخ:خرید وفروش صحیح نیست، و در مورد اصل بازى مقلّد آقاى سیستانى مى تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
پرسش: ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد؟
پاسخ: با شرط بندی حرام است بلکه بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: درآمد مغازه های (بازیهای رایانه ای) از نظرشرعی چه حکمی دارد در صورتیکه در بازی دو نفره پول را پرداخت نماید؟
پاسخ: پول به دست امده از بازی های قماری حرام است.
پرسش: آیا بازی فوتبال کامپیوتری که در ان یکی پیروزمیشود یا بازنده و یا مساوی بین طرف و کامپیوتر از نظر شرعی اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد.
خرید و فروش یک اکانت در این بازی چه حکمی دارد؟
پاسخ: بسمه تعالى
خرید وفروش صحیح نیست ، ودر مورد اصل بازى مقلّد آقاى سیستانى (مُدّ ظلّه) مى تواند به فقیه دیگر مراجعه نماید چون ایشان در این مسئله اظهار نظر ننموده اند.
۲پرسش: ورق بازی با کامپیوتر چه حکمی دارد ؟
پاسخ: با شرط بندی حرام است بلکه بدون آن نیز اگر در عرف محل آلت قماری شمرده شود بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
۳پرسش: درآمد مغازه های ( بازیهای رایانه ای) از نظرشرعی چه حکمی دارد در صورتیکه در بازی دو نفره پول را پرداخت نماید؟
پاسخ: پول به دست امده از بازی های قماری حرام است.
۴پرسش: آیا بازی فوتبال کامپیوتری که در ان یکی پیروزمیشود یا بازنده و یا مساوی بین طرف و کامپیوتر از نظر شرعی اشکال دارد ؟
پاسخ: اشکال ندارد . استفتائات جدید حضرت آیت الله سیستانی .
کد استفتاء : 9406100032
آیا بازی کلش اف کلنز حرام است؟ خرید و فروش اکانت در این بازی و بازی های آنلاین چه حکمی دارد؟
پاسخ: در صورتی که دارای محتوای فاسدی نباشد به خودی خود اشکال ندارد. اما خرید و فروش اکانت و مراحل این بازی جایز نیست و اکل مال بالباطل می باشد، بنابراین نمی تواند در آن تصرف نماید.
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی / بخش استفتائات
حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاین چیست؟
پرسش
حکم خرید و فروش اکانت بازیهای آنلاین (شخصی برخی از مراحل بازی را تمام کرده و این امتیاز را میفروشد تا خریدار از همین مرحله ادامه دهد و مراحل قبلی را نرود) چیست؟
پاسخ اجمالی
اگر سایت ارائهدهنده بازی از بازندگان مبلغی را دریافت نکند و خود بازندگان نیز پولی به برندگان نپردازند(تا مصداق قمار حرام شود) بلکه شخصی که مراحلی از بازی را طی کرده، به هر دلیل امتیاز خود را بازای مبلغی معین به فرد دیگری واگذار کند که او بازی را ادامه دهد، اگر چنین موضوعی در عرف رایج باشد، ایرادی نخواهد داشت.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اگر به صورتی نباشد که از بازنده چیزی بگیرند که به برنده بدهند، فی نفسه مانعی ندارد والا صورت شرعی ندارد و همان شرط بندی حرام است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه مالیت شرعی داشته باشد مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
چنانچه در این بازیها از شرکت کنندگان پولی بگیرند، و از محل پولهای دریافتی جوایزی به برندگان بپردازند، این کار حرام است و خرید و فروش اکانت نیز همان حکم را دارد.